Vitajte Neregistrovaný užívateľ na stránkach GastroSlovník.sk Dvojica #4
 
Dnes je Utorok, 20 Okt. 2020 · Dvojica #4
Zdravá výživa

Ako ovplyvňuje strava vznik rakoviny?


Autor článku

Meno: GastroSlovnik

Pridané: 22 Dec. 2012

Počet videní: 4673x

Ďalšie články užívateľa
Ako ovplyvňuje strava vznik rakoviny?

Je jednou z najobávanejších chorôb súčasného sveta. Pohybuje sa v prvej päťke príčin úmrtí a viac ako častokrát sa končí smrťou. Vedci doteraz nevynašli nijaký liek, ktorý by ju dokázal pokoriť. Rakovina. Najlepším spôsobom, ako sa tejto zákernej chorobe vyhnúť, je prevencia a tá spočíva vo vyváženej diéte a zdravom spôsobe živote.

Svetová zdravotná organizácia WHO tvrdí, že je možné predísť vzniku až 70% druhov rakoviny zdravou stravou a životným štýlom. Potraviny môžu obsahovať látky, ktoré podporujú rast rakovinotvorných buniek v tele. Tieto látky, ktoré niektoré potraviny vo vyššej či menšej miere obsahujú a ktorých vplyv na vznik rakoviny určuje aj spôsob, akým sa podávajú a tepelne alebo inak spracúvajú, sa nazývajú karcinogény. Patria medzi ne väčšinou potravinové prísady, chemikálie, ktoré zvyšujú chuť, zvýrazňujú až skrášľujú vzhľad či zvyšujú trvanlivosť produktu.

Aká strava vznik rakoviny podporuje?
Rakovinový nádor sa môže zväčšiť so zvyšujúcim sa množstvom cukru v krvi. Rakovinové bunky potrebujú presne tú chemickú energiu, ktorá sa nachádza v najchutnejších sladkostiach a tyčinkách. Jednou zo stratégií v boji a v prevencii proti rakovine je nízkoglykemická diéta bez rafinovaných cukrov. Rafinované cukry sa avšak nenachádzajú len v lákavých pochúťkach, sladidlách a sladkých nápojoch, sú súčasťou každodennej stravy väčšiny ľudí – v bielej múke a výrobkoch z nej – biele pečivo, biele cestoviny, rafinované cukry obsahuje aj biela ryža či fruktózový kukuričný sirup. Umelé sladidlá môžu mať podľa istých výskumov mierny karcinogénny účinok – aspartám, sacharín a cyklamát vo veľkom množstve spôsobili pokusným potkanom rakovinu močového mechúra. Pravdou avšak je, že im boli podané v takom obrovskom množstve, ktoré normálny a psychicky zdravý človek neskonzumuje. Mnohí odborníci zastávajú aj názor, že niektoré chemické látky vplývajú na pokusné zvieratá iným spôsobom ako na ľudí.

Ďalším nebezpečenstvom sú hydrogenované a čiastočne hydrogenované tuky, ktoré vznikajú zahrievaním tukov za prítomnosti hydrogénov a kovových katalyzátorov. Príkladom tohto mierne komplikovaného opisu je vyprážanie. Hydrogenácia mení proces fungovania mastných kyselín a takto zmenené kyseliny ovplyvňujú funkciu hormónov, mozgových buniek, funkciu žliaz, tráviacej sústavy a funkciu bunkovej steny. Počas vyprážania potravín s vysokým obsahom škrobu sa vytvárajú aj iné, pre telo nie príliš prospešné látky, zvané akrylamidy. Švédske výskumy dokázali , že akrylamidy spôsobujú u pokusných potkanov rakovinu.
Haníte fajčiarov a pravidelne si pochutnávate na „bifteku“? Kúsok tohto obľúbeného hovädzieho mäsa pripraveného na rošte obsahuje také isté množstvo karcinogénej látky benzopyrénu ako 600 cigariet. To znamená, že ak na nevinnej letnej grilovačke zjete k trom pivkám tri hovädzie faláty, vyfajčili ste 1800 cigariet. Na benzopyrén doplatili úbohé ďalšie pokusné krysy. Ak ste sami sebe poďakovali za to, že mäso negrilujete alebo nepripravujete na ražni, tešiť sa môžete, iba ak sa vyhýbate aj mäsu rýchlo pečenému a vyprážanému. Skrýva sa v ňom metylcholantrén, látka, ktorá podporuje rakovinotvorný účinok iných karcinogénov. Keďže sa karcinogény väčšinou formujú počas variacich procesov, vyhýbajte sa zohrievaniu olejov na vysokej teplote, oleje skladujte na tmavom mieste s nízkou teplotou, grilujte a opekajte mäso pomaly na nižšej teplote, namiesto sušeného, konzervovaného, údeného alebo konzervovaného mäsa uprednostňujte mäso čerstvé a v nijakom prípade neohrievajte v mikrovlnke mäso zabalené v plastových vreckách. Karcinogény (napríklad aflatoxín) vznikajú aj v starom, stuchnutom mäse či dokonca v starších arašidoch.

Viac ako dvanásť hotdogov mesačne zvyšuje, a to najmä u detí, možnosť vzniku rakoviny. Super škodlivou pochúťkou, obsahujúcou karcinogény, sú aj obľúbené šišky. V ich chutnom, sladkom a vláčnom ceste nájdete hydrogenované oleje, veľký obsah cukrov, bielu múku a akrylamidy. Smutná správa pre Angličanov a Američanov, ich najobľúbenejšie jedlo – hranolky je zásobárňou karcinogénov – nasýtených a hydrogenovaných tukov a akrylamidu. Podobné zloženie majú aj koláčiky cookies, čipsy a ostatné krekery, tie sú navyše obohatené o bielu múku a množstvo cukru. Avšak čítanie etikiet nestačí, múdre firmy sa veľmi rýchlo naučili, ako zakrývať pravé zloženie. Istotu v zložení výrobkov možno nájsť pri biopotravinách a osvedčených značkách.

Bohužiaľ, neblahé vplyvy na vznik jednej z najnepríjemnejších chorôb majú všetky živočíšne produkty, okrem mäsa teda aj mlieko, syry a vajcia. U svojich konzumentov zvyšujú riziko rakoviny až o 3 až 6-krát. Nepotešíme ani jedákov rýb a morských plodov. Aj keď sú milované pre svoju chuť a obsah omega-3 mastných kyselín, niektoré druhy rýb (tučnejšie, s červeným mäsom) a najmä morské príšerky pri nesprávnej tepelnej príprave, po prípade príprave nijakej, obsahujú aj škodlivé karcinogény, ktoré spôsobujú najčastejšie rakovinu žalúdka. Netreba sa preto tváriť prekvapene, ak najviac postihnutých rakovinou žalúdka žije v Japonsku – v krajine najväčších konzumentov rýb – či už surových alebo tepelne spracovaných. Ide o morské živočíchy, ktoré žijú vo vodách zničených chemikáliami – najmä veľké oceánske ryby vrátane žralokov, ale aj mečúne či ustrice. Vodné živočíchy lovené v špinavých moriach a oceánoch obsahujú ortuť, pesticídy, chlórdan, dioxíny, chlórované uhľovodíky – ťažké toxíny.

V „protirakovinovej diéte“ si dávajte pozor aj na soľ. Veľký prísun soli spôsobuje bujnenie baktérii v žalúdku a ovplyvňuje vznik rakoviny žalúdka. Pýtate sa ako? Zbujnené baktérie premieňajú nitráty na nitrity, ktoré v spolupráci s kyselinou močovou a amínmi, ktoré sa nachádzajú v tráviacej trubici, vytvárajú nitrosamíny a nitromočovinu – rakovinotvorné látky. Na škodný nitrozamín sa počas trávenia premieňa aj známy nitrát dusičnan sodný, ktorý s radosťou pridávajú do potravín veľkovýrobcovia polotovarov, konzervovaného a údeného mäsa, párkov, slaniny, salám, ale aj zaváranín, vyprážaných a údených potravín, dokonca piva, syru, rybích výrobkov a podobne.

To, že cigarety obsahujú chemikálie zvyšujúce možnosti rizika vzniku rakoviny, je každému známe. Podobné chemikálie sú avšak skoro v každom kozmetickom výrobku od konvenčných parfémov, až po výrobky pre osobnú starostlivosť ako sprchové gély.

Aká by mala byť protirakovinová diéta?
Aj keď podľa mnohých odborníkov neexistuje spôsob, ako sa vyhnúť rakovine alebo ako túto nepríjemnú a bohužiaľ rozšírenú chorobu vyliečiť, zdravotné organizácie ponúkajú zopár rád, ako možno znížiť riziko vzniku rakoviny a zlepšiť stav chorého. Výskumy ukazujú, že existuje spojitosť medzi menším rizikom vzniku rakoviny a konzumáciou istých skupín potravín. Medzi tieto „zázračné“ skupiny potravín patrí ovocie a zelenina (odporúča sa zjesť denne päť porcií) a celozrnné potraviny, ktoré dodajú zdravý škrob a vlákninu (celozrnná ryža, pečivo, cestoviny, vylúčte alebo obmedzte na minimum bielu múku a výrobky z nej). Telo potrebuje aj výživné a energetické bielkoviny, avšak získané z iných zdrojov ako z mliečnych výrobkov – ľahké biele mäso, ľahké ryby, strukoviny ako fazuľa, šošovica, hrach a sója. Samozrejme, záleží aj na tom, ako spomínané potraviny spracujete. Vyhýbajte sa rýchlemu pečeniu, opekaniu na uhlí alebo ražni, kde sa používa vysoká teplota. Jedlo pripravujte radšej pomaly s využitím nižšej teploty. Za zdravé kuchárske techniky sa považuje varenie vo vode alebo na pare, pošírovanie, pomalé dusenie, blanšírovanie.

Najlepším spôsobom, ako pomôcť svojmu telu, je vylúčiť spracované a konzervované potraviny, polotovary a založiť svoj jedálny lístok na rastlinnej strave. Omega-3 mastné kyseliny, esenciálne mastné kyseliny – týmito látkami by ste mali nahradiť saturované a hydrogenované tuky. Predídete tomu tak, že dáte prednosť ľahkému bielemu mäsu, ktoré si podusíte alebo pošírujete. Protirakovinový účinok zabezpečujú látky ukryté v ľanových semienkach a chia semiačkach, najzdravším zdrojom mäsa je losos, zázračnou zeleninou brokolica a kapusta. Protirakovinová diéta vo veľkom množstve využíva aj esenciálne mastné kyseliny a vitamín B6 z orechov, odporúča sa konzumovať pol hrste denne. Cesnak, cibuľa, zázvor a karí nie sú len vynikajúcimi koreninami, bez ktorých by mnohé národné kuchyne nevedeli prežiť, sú aj silnými antikarcinogénnymi látkami. Antioxidanty sa nachádzajú aj v bazalke, kurkume, koriandri a v rozmaríne.

Nezabudnite zvýšiť prísun vitamínov a antioxidantov. Vitamín C zabraňuje dusičnanu sodnému premeniť sa na nebezpečný nitrozamín, zabezpečuje zdravú imunitu a pôsobí ako antioxidant. Provitamín karotén ničí voľné radikály a vitamín E chráni bunky pred degeneratívnymi procesmi, bojovníkom proti rakovine je aj vitamín D. Dôležitá je vnútorná hydratácia tela dostatočným prísunom správnych tekutín (filtrovaná voda), ktoré odplavujú z organizmu voľné radikály a ostatné toxíny. Pomôže aj nízky prísun tukov a jednoduchých cukrov, zvýšený príjem zeleniny a ovocia. Vyhýbanie sa alkoholu, cigaretám a konzervovanému, nasolenému, údenému alebo marinovanému mäsu. Diéta je dôležitá aj z hľadiska vyhnutiu sa obezite, ktorá zvyšuje nielen riziko rakoviny pankreasu, žalúdka, obličiek, pažeráka, maternice, ale aj mnohých ostatných civilizačných chorôb.

Aj keď vám zdravá strava a zdravý spôsob života nedokáže zaručiť stopercentné vyhnutie sa jednej z najobávanejších chorôb, je základom diéty, ktorá môže pozitívne ovplyvniť vznik a priebeh rakoviny. Treba dodať, že mnohé vo svojom základe zdravé potraviny sa menia na zhubné toxíny vplyvom priemyselného spracovania, globálneho znečistenia a nedostatočnej hygieny.

L.Z.

Komentáre (0)
    Nebol pridaný žiadny komentár.
Pridať komentár
Prihláste sa a pridajte komentár.