Vitajte Neregistrovaný užívateľ na stránkach GastroSlovník.sk Dvojica #3
 
Dnes je Utorok, 21 Sep. 2021 · Dvojica #3
Zdravá výživa

Ako zostaviť zdravý jedálniček I.


Autor článku

Meno: GastroSlovnik

Pridané: 2 Sep. 2010

Počet videní: 6523x

Ďalšie články užívateľa
Ako zostaviť zdravý jedálniček I.

Prvá časť článku.

Zostavením zdravého jedálneho lístka môžeme zabrániť vzniku chorôb, udržať si pružné telo plné energie a bojovať proti už vzniknutému ochoreniu. Celodenná potrava by mala obsahovať všetky potrebné živiny, minerály a vitamíny. Dôležitá je najmä pestrosť a vyváženosť pokrmov. Nezanedbávame i technológiu prípravy jedál. Dusenie a pečenie je predsa očividne zdravšie (i lacnejšie) ako vyprážanie. Taktiež sa vyhýbame používaniu tej istej úpravy jedla na obed a večeru. Dosť často sa totiž stáva, že to čo sme mali na obed, zjeme i na večeru. Nejde  síce o najväčšie porušenie zdravého stravovania, ale jednak sa oberáme o pestrosť výživy a na druhú stranu, večera by mala byť o niečo ľahšia ako obed. Taktiež nepodávame vypražené mäso s vyprážanou prílohou a vyprážaným múčnikom ako dezertom. Jedine, že by sme sa chceli stať majstrom s najväčším množstvom cholesterolu v krvi.

Samozrejme, že ďalším rozhodujúcim artiklom je celkový vzhľad jedla, jeho farba, chutnosť a sýtivosť. Vzhľad jedla nie je len povrchovou záležitosťou. Tanier s krásne vyzerajúcou a bohatou nádielkou povzbudí vylučovanie tráviacich žliaz, čo našej tráviacej sústave zľahčí trávenie. A ak nám jedlo nechutí, zväčša ponecháme plný tanier a už len myšlienky na jeho nepríjemnú chuť nám môžu spôsobiť krútenie čriev. Pri chutnosti jedál musíme dbať na rozličnosť chutí pokrmov. Nekombinujeme mliečnu polievku s tvarohovými cestovinami alebo smotanovou omáčkou, či rajčinovú polievku s lečom. Chute týchto pokrmov sú príliš podobné a taktiež výživovo jednotné. Fazuľová polievka v spojení so segedínskym gulášom alebo hrachová polievka a kapustové fliačky nie je taktiež správna voľba. Polievka i jedlo sú príliš sýte a spôsobujú nafúknutie čiže plynatosť.
Nekombinujeme viacero ťažko stráviteľných a rovnako sýtych jedál. K mäsu pridáme ľahkú prílohu, k dusenej zelenine prílohu sýtejšiu. Ťažší obed odľahčíme zeleninovým šalátom a ťažký dezert nahradíme ovocím. Obmedzíme používanie masti a olejov, mnohé mäsá sú najchutnejšie, keď sa pripravia na vode alebo na vlastnej šťave. Slanina sa nestane základom nášho kulinárskeho umenia, ale občasným nezdravým spestrením jedálneho lístka.

Nemožno zabudnúť i na rytmus celej planéty a prírody, na zmenu ročných období. Jedálny lístok sa určite mení i podľa sezóny. Cez leto naplno využívame plody záhrady, ktoré si cez zimu nahrádzame rôzne konzervovaným ovocím a konzervovanou zeleninou. Keďže zimné obdobie stupňuje látkovú výmenu a zvyšuje mieru potrebných kalórií, požívame viac tukov a cukrov, ktoré nám dodajú energiu (to ešte neznamená, že sa prejedáme). Jar je zase známa svojimi chrípkovými epidémiami, preto konzumujeme viacej mliečnych výrobkov, bielkovín (mäso, vajcia) a vitamínov (ovocie, zelenina).

Kedy a koľko máme jesť? Tvar a poloha žalúdka sa mení v závislosti od hmotnosti a kvality prijatého jedla. Ak skonzumujeme veľa ťažkého jedla, žalúdok je položený nižšie ako pri konzumácii ľahkej stravy. Ťažšie jedlo sa taktiež strávi za dlhší čas a ústroje musia na jeho strávenie vynaložiť viacej energie. Kávu, čaj, pivo, víno, mlieko, hovädzí vývar a vajíčko náš žalúdok strávi za 1 až 2 hodiny. 150 gramov zeleniny, zemiakovej kaše, čerešní a 2 miešané vajíčka pobudnú v žalúdku 2 až 3 hodiny. Do 4 hodín sa strávi 150 gramov chleba, šunky, špenátu, uhorkového šalátu, ryže, jabĺk, kuracieho mäsa a 100 gramov hovädziny a teľaciny. Najviac, 5 hodín, trvá strávenie 50 gramov pečeného alebo údeného mäsa, 200 gramov strukovín alebo 500 gramov hydiny.

Žalúdok je usilovný orgán, pracuje dovtedy, pokiaľ sa v ňom nachádza čo i len kúsok potravy. Má lievikovitý tvar, takže i malá plocha podráždi jeho steny. Steny sa pri prijímaní jedla rozťahujú, sú totiž pružné a činorodé, potom sa sťahujú a tak posúvajú jedlo ďalej. Takouto činnosťou sa tráviaca rúra rozťahuje a pevnie. Preto je lepšie jesť častejšie a po menších porciách. Dlhodobé namáhanie žalúdka totiž spôsobuje jeho poruchy. A napokon, lepšie je vlastniť žalúdok malý a svalnatý ako veľký a ochabnutý. Najlepšie je striedať jedlá, ktoré v žalúdku pobudnú krátky čas s tými, ktoré sa trávia dlhšie. Jedlá musia byť zostavené tak, aby celá tráviaca sústava bola do činnosti zapriahnutá rovnomerne a pravidelne. Najlepšie je, keď do tela ako posledné prichádza jedlo ako chlieb, zelenina, ovocie, hríby.

Prečítajte si aj druhú časť tohoto článku

L.Z.

Komentáre (0)
    Nebol pridaný žiadny komentár.
Pridať komentár
Prihláste sa a pridajte komentár.