Vitajte Neregistrovaný užívateľ na stránkach GastroSlovník.sk Dvojica #3
 
Dnes je Sobota, 18 Sep. 2021 · Dvojica #3
Zdravá výživa

Atkinsonova diéta


Autor článku

Meno: GastroSlovnik

Pridané: 3 Jan. 2013

Počet videní: 4478x

Ďalšie články užívateľa
Atkinsonova diéta

Mäso a živočíšne produkty, jedlá bohaté na tuky a bielkoviny, nijaké sacharidy. Takto zjednodušene by sme mohli opísať Atkinsonovu diétu. Na začiatku sedemdesiatych rokov vydal doktor Robert Atkins svoju prvú kontroverznú dietetickú knihu Diet Revolution (Revolučná diéta), v ktorej opisoval návody, ako sa zbaviť obezity alebo zhodiť kilá bez rátania kalórii. Avšak niečo predsa rátať musíte – karbohydráty.

Už v prvej knihe Atkins tvrdil, že nadváha vzniká najmä u ľudí, ktorí konzumujú veľa cukrov (sacharidov, uhľohydrátov alebo karbohydrátov). Naše telo spaľuje cukry a tuky, aby vytvorilo energiu, avšak ako prvé využíva cukry a až potom siaha po tukových zásobách. Čím viac cukrov teda telo príjme, tým menej tukov spáli. Atkinsonova diéta (na Slovensku nazývaná aj Atkinsova diéta) je založená na nízko uhľohydrátovej diéte – keď drasticky znížite prísun sacharidov, telo začne automaticky spaľovať tuky. Telo sa dostáva do stavu takzvanej ketózy, kedy spaľuje aj vlastné zásoby tuku a využíva ho ako energetické palivo. Ľudia v ketóze sa cítia menej hladní, a preto logicky konzumujú aj menšie porcie jedla. Po stave ketózy sa ľudské telo dostane opätovne do prirodzeného fungovania metabolizmu. Stav ketózy prichádza, keď človek konzumuje menej ako 40 gramov cukrov denne. K jej nakopnutiu sa odporúča aj fyzická aktivita a požívanie vitamínových náhrad, pretože počas tejto diéty je obmedzený prísun ovocia a zeleniny.

Atkins po prísnom dodržiavaní jeho diéty okrem úbytku váhy sľubuje aj lepšiu pamäť a zdravšie srdce. Lekári zo zdravotného hľadiska avšak Atkinsonovu diétu príliš neodporúčajú, pretože je založená na absolútnom vysadení uhľohydrátov. Chudnutie spočíva skôr v odvodnení a v strate kalórií močom, pretože človek môže konzumovať neobmedzené množstvo bielkovín a najmä tukov. Preto sa kalórie vylučujú práve vo forme bielkovín. Zároveň ľudia dlhodobo dodržiavajúci túto diétu môžu trpieť zápchami, prekyslenou krvou, vysokým cholesterolom a nedostatkom glukózy, ktorú pre svoje fungovanie potrebuje krv aj mozog. Zjednodušene povedané, diéty tohto typu, ktoré nedovoľujú konzumáciu jednej alebo viacerých dôležitých látok, narúšajú rovnováhu v konzumácii bielkovín, tukov a cukrov. Predtým, ako sa rozhodnete vyskúšať Atkinsovu diétu, poraďte sa so svojím lekárom.

Fázy Atkinsonovej diéty
Atkinsonova diéta neprikazuje ani neobmedzuje množstvo prijatého jedla, platí avšak obyčajná zásada zbytočného neprejedania sa. Oproti ostatným diétam táto povoľuje vcelku „ťažké“ jedlá a pokrmy ako červené mäso, hydinu, ryby, plnotučné syry, vajcia, majonézu – teda živočíšne tuky, ale aj niektoré rastlinné výrobky – olivový olej, rastlinné maslo. Vyhýbajte sa sóji, sójovému a slnečnicovému oleju. Cukor, mlieko, biela ryža, biele pečivo a všetky obilniny a výrobky z nich ako chlieb, pečivo, koláče, placky, zákusky, osúchy, pizza sú počas všetkých stupňoch diéty zakázané. Možno na ich výrobu použiť avšak pohánkovú múku. Dávajte pozor na obsah pridaných cukrov v potravinách, ktoré konzumujte, čítajte preto etikety a kupujte potraviny s nízkym alebo nijakým obsahom sacharidov.

Prvé dva týždne Atkinsovej diéty, nazývané aj indukcia teda vyvolanie, uvedenie, môžete prijímať len 20 gramov karbohydrátov, z čoho okolo 12 gramov by malo pochádzať zo zeleniny – tri šálky listového šalátu alebo dve šálky varenej zeleniny denne. Aby sa vaše telo zbavilo karbohydrátov a začalo spaľovať tuky, musíte dodržiavať všetky pokyny a vylúčiť akékoľvek ovocie a zeleninu a šťavy z nich vyrobené (okrem niektorých druhov zväčša listovej zeleniny). Počas indukcie nie sú povolené ani strukoviny, zemiaky, kukurica či cukrová repa.

Raňajky v prvých dvoch týždňoch môžu pozostávať napríklad z dvoch varených vajíčok alebo z praženice či volského oka so šunkou a proteínovej tyčinky, z dvoch plátkov žitného chleba s dvomi plátkami lososa alebo s dvomi plátkami cheddaru a s hrnčekom lístkového šalátu. Ďalej z miešaných vajíčok s hubami alebo z plátku žitného chlebu s taveným syrom a slaninou a podobne. Obedové a večerné menu môže byť približne rovnaké –  lososový šalát z pol hrnčeka uhorky,  pol hrnčeka listového šalátu, z majonézy a petržlenu, hydinový šalát so syrom alebo vajíčkom s hrnčekom zeleniny s nízkym obsahom karbohydrátov (reďkovky, rajčina, mangold, zeler). Ďalej možno k obedu alebo k večeri pripraviť varené alebo pečené kura či iné mäso podávané s hrnčekom zeleniny alebo so syrom, spolu s  rajčinovou šťavou, vhodný je aj tuniakový šalát so syrom alebo s čiernymi olivami, či pečené alebo opekané ryby s artičokami, vňaťou alebo olivami.

Po dvoch týždňoch začína fáza chudnutia a spaľovania tuku, avšak úbytok hmotnosti prebieha ustálenejšie a pomalšie. Do svojho jedálneho lístka môžete pridať aj potraviny bohaté na vlákninu – niektoré druhy ovocia a zeleniny, celozrnné výrobky, avšak ešte stále sa vyhýbate rafinovaným cukrom, bielej ryži, zemiakom a bielej múke a výrobkom z nej. Povolené denné množstvo cukru je 25 gramov a táto fáza má podporiť spaľovanie tukov. Pridať môžete aj oriešky a semiačka (zhruba 50 gramov). Z ovocia a zeleniny vyberajte tie, ktoré neobsahujú škrob a majú nízky obsah karbohydrátov – listový šalát, špenát, mangold, klíčky, kel, horčičné listy, listová čakanka, z bylín petržlen, bazalka, rozmarín, tymián, koriander. V obidvoch fázach je najdôležitejšie plánovanie, svoj jedálny lístok si premyslite vopred, aby ste si v dostatočnom predstihu mohli nakúpiť správne ingrediencie. Mohlo by sa totiž stať, že na niečo zabudnete a v záplave hladu to nahradíte niečím vysoko uhľohydrátovým. V druhej fáze Atkinsovej diéty zotrváte, kým vám chýba 3 až 6 kíl k vytúženej postave. Vtedy môžete začať s ďalšou fázou.

Tretia fáza je nazývaná aj pred-údržba, a vaše telo by malo byť viac-menej zohraté s novými stravovacími návykmi. Dĺžka tretej fáze je určená vami, trvá až kým nedosiahnete vašu plánovanú/ vytúženú hmotnosť a ste schopní ju následne udržať jeden celý mesiac. Vtedy si určíte svoju potrebnú dávku karbohydrátov, pri ktorej nepriberáte ani už radikálne nechudnete. Denná dávka sacharidov sa zvyšuje o 10 gramov. Vtedy táto fáza prechádza do poslednej štvrtej fázy údržby, ktorá už v podstate nie je fázou, ale trvalým spôsobom stravovania a výživy a mala by udržať (preto údržba) vašu dosiahnutú hmotnosť.

Zopár rád navyše
Denný príjem sacharidov si rozdeľte rovnomerne na celý deň. Aj napriek tomu, že nemáte obmedzené množstvo jedla, jedzte s rozvahou tri väčšie porcie denne alebo päť menších jedál. Ak si vyberiete tri hlavné jedlá denne, medzi jednotlivými chodmi si môžete dopriať nízko uhľohydrátové jedlá ako varené vajíčko alebo niekoľko plátkov šunky, polovicu avokáda, zopár čiernych olív a podobne. Nevynechávajte raňajky, obed ani večeru a medzi porciami by mala byť pauza menšia ako 6 hodín. Dodržiavajte pitný režim, vylúčte ovocné a zeleninové šťavy, najmä v prvej fáze diéty, nepite sladené bublinkové nápoje a ani alkohol vrátane piva a vína – obsahujú veľa sacharidov. Najlepším nápojom je čistá voda – pite minimálne dva litre denne. Keďže počas Atkinsovej diéty je povolené konzumovať len minimum ovocia a zeleniny, užívajte vitamínové náhrady a psyllium – vlákninu.

L.Z.

Komentáre (0)
    Nebol pridaný žiadny komentár.
Pridať komentár
Prihláste sa a pridajte komentár.