Vitajte Neregistrovaný užívateľ na stránkach GastroSlovník.sk Dvojica #2
 
Dnes je Piatok, 6 Dec. 2019 · Dvojica #2
Zdravá výživa

Čokoláda na predpis!?


Autor článku

Meno: GastroSlovnik

Pridané: 17 Okt. 2014

Počet videní: 1324x

Ďalšie články užívateľa
Čokoláda na predpis!?

Pravá čokoláda môže priaznivo pôsobiť na trávenie, znížiť hladinu cholesterolu alebo zabrániť vzniku zubného kazu a obsahuje viac antioxidantov ako niektoré druhy ovocia.

Riadite sa heslom, že všetko chutné, musí byť zároveň nezdravé či kalorické? Robíte chybu! Čokoláda nepôsobí pozitívne iba na našu dušu, ale aj telo. Množstvo blahodarných látok sa však u rôznych čokolád líší rovnako, ako ich vplyv na našu figúru. Lacné čokolády totiž obsahujú zbytočné množstvo cukrov a tukov. Rovnako platí, že množstvo pozitívnych účinkov nerastie priamo úmerne s množstvom skonzumovanej lahôdky. Ideálne sú vraj dve kávové lyžičky tmavej čokolády denne. Ak si doprajete viac, nepreháňajte, 2-3 krát týždenne celkom postačí.

Chutné tajomstvo z plodov kakaovníka bolo objavené už pred viac ako 2000 rokmi, no napriek tomu väčšina z nás dodnes nevie využiť množstvo benefitov, ktoré čokoláda ponúka. Obyvatelia Strednej Ameriky a Mexika tajomstvo pravej čokolády poznali, miešali totiž semená kakaovníka s rôznym korením, vďaka čomu vytvorili naozajstnú lahôdku bez zbytočného presladenia. Dnes sú obchody plné čokolády, no nie všetko, čo ako čokoláda vyzerá ňou skutočne je. A tak vznikol mýtus, že z čokolády sa riadne priberá. Odborník, ktorý sa výrobe čokoládových lahôdok venuje 16 rokov, Peter Žáčik z čokoládovne ILLUI v Pezinku, vysvetľuje: „Tajomstvo kvalitnej čokolády je v dodržiavaní pravidiel výroby od zberu kvalitných kakaových bôbov, prvotného spracovania, cez prepravu, praženie a samotnú výrobu čokolády. Kakao bolo odjakživa cennou komoditou a tak je jeho obsah či obsah kakaového masla veľmi dôležitým ukazovateľom kvality. Dobrá čokoláda by určite nemala obsahovať rastlinné tuky ani odtučnený kakaový prášok.“ Optimálny obsah kakaa v čokoládových výrobkoch je okolo 50-60% až 70%, kedy je obsah cukru v čokoláde oveľa nižší. Závisí to však aj od individuálnej chuti konzumenta. Pravú čokoládu teda rozpoznáte aj podľa ceny. Výroba z kakaového masla je totiž oveľa drahšia ako výroba z rastlinných margarínov. „Nielen z hľadiska kvality a chuti, ale aj z hľadiska zdravia, tvrdošijne odmietam používať pri výrobe akékoľvek cukrárske polotovary, umelé prísady, farbivá, arómy a konzervanty“ dodáva výrobca čokolády ILLUI. Kakaové maslo totiž na rozdiel od tukov nezvyšuje cholesterol v krvi a práve vďaka nemu je čokoláda lahodná a príjemne sa rozpúšťa. „Nevýhodou výrobkou z kvalitných surovín je skrátenie trvanlivosti na niekoľko týždňov, no pre tú chuť a zdravie to za to stojí“ prezrádza Žáčik. Pravá čokoláda teda nie je sladká, ako jej lacnejšie napodobeniny pri ktorých sa chuť kakaa snažia výrobcovia nahradiť cukrom. Čím je čokoláda tmavšia a lesklejšia, tým viac kakaa obsahuje. „Ak si teda váhu strážite, pri tabuľkových čokoládach si všímajte ingrediencie na obale. Nemalo by medzi nimi chýbať kakaové maslo, kakaová hmota, vanilka, prípadne lecitín a nepatrné množstvo cukru. Pri pralinkách by mali pribudnúť k zoznamu iba prirodzené suroviny ako oriešky, ovocie či šľahačka. Oriešky sú napríklad ideálne pre ľudí, ktorí nekonzumujú mäso“ dodáva výrobca spoločnosti ILLUI, ktorí aj svojim zákazníkom radí podľa starého gréckeho príslovia „všetko s mierou“. Pozitívne účinky bude mať správna investícia do kvalitnej čokolády aj na vaše telo. „Kakao obsahuje aminokyseliny a antioxidanty podporujúce prirodzené obranné mechanizmy organizmu, ktoré chránia proti oxidácii poškodzujúcej naše bunky. Významnú úlohu však zohrávajú aj flavonoidy, ktoré pomáhajú vyrovnať a optimalizovať krvný tlak a pozitívne pôsobia na cievy“ menuje sekundárna lekárka z Masarykovho onkologického ústavu v Brne, MUDr.Lucia Trellová.

Jej slová potvrdzuje aj štúdia čínskych vedcov, ktorí zistili, že čokoláda dokáže pomôcť ľuďom, ktorí bojujú s rizikovými faktormi srdcových chorôb v prípade, ak si doprajú malé množstvá tejto dobroty. „Málokto napríklad vie, že dobrá čokoláda obsahuje dôležité minerály ako fluór, ktorý spevňuje zuby, draslík pôsobiaci proti stresu a horčík podporujúci funkcie mozgu a chrániaci pred migrénou, ktorý, navyše, zabraňuje krvným zrazeninám a trombózam. Triesloviny, ktoré čokoláda obsahuje ničia zase baktérie v ústach, čím bránia vzniku zubného kazu. Kúsok tmavej čokolády, podľa nemeckých výskumov pôsobí v tele ako aspirín, ktorý sa zvykne užívať aj na zníženie zrážanlivosti krvi. „Tým sa následne znižuje riziko upchatia tepien, najčastejšej príčiny infarktu, až o 50%“ vysvetľuje odborníčka. Šálka horúcej čokolády z kvalitného kakaa vám vraj dokonca dokáže vyčarovať plnohodnotný spánok a zlepšiť prekrvenie mozgu, čím sa spomaľuje jeho starnutie. Na čo všetko teda môže konzumácia čokolády ešte pôsobiť pozitívne? Naše staré mamy čokoláde pripisovali mnohokrát pozitívne účinky pri tuberkulóze, dýchavičnosti či črevných problémoch. „Je však dokázané, že látky obsiahnuté v čokoláde pôsobia podobne ako antidepresíva a dokážu navodiť eufóriu podobnú zamilovanosti a zabrzdiť takzvaný predmenštruačný syndróm. Okrem toho dokáže čokoláda pomôcť aj pro chronickej únave a dlhotrvajúcom kašli, pretože kakao obsahuje dôležitú látku teobromín i kofeín. Významným účinkom čokolády je však aj odbúranie stresu, podpora koncentrácie, zabrdenie kôrnatenia ciev, zlepšenie hormonálneho stavu či krvného obehu alebo afrodiziakálne účinky“ vypočítava MUDr. Lucia Trellová. Ostatné štúdie potvrdili, že práve tmavá čokoláda znižuje „zlý“ cholesterol v priemere až o 10% a zvyšuje hladinu toho „dobrého“. „Paradoxom tiež je, že práve čokoláda pomáha rýchlejšie vyrovnať hladinu cukru v krvi, napomáha pri využití inzulínu a znižuje hustotu lipoproteínov. Pozitívne účinky sa však nepreukázali pri každej čokoláde. Oplatí sa siahnuť najmä po kvalitných tmavých podobách“ smeje sa lekárka. Pán Žáčik z čokoládovne ILLUI dodáva: „Nedokázalo sa, že by množstvo skonzumovanej čokolády malo väčší vplyv na priberanie hmotnosti ako iné suroviny, ktoré denne konzumujme. Nič však netreba preháňať. Schopnosť vychutnať si čokoládu nie je daná množstvom, ale jej kvalitou. Treba jesť málo ,ale kvalitne.“

Vedeli ste, že…?
-10-ročný výskum, ktorého výsledky boli zverejnené na jar 2010 preukázal, že konzumenti čokolády mali nižší krvný tlak a počas celého obdobia bol u nich výskyt infarktu a srdcových chorôb nižší, ako u tých, ktorí čokoládu nekonzumovali
-3 kocky tmavej kvalitnej čokolády obsahujú až 50% dennej dávky antioxidantov
-1 kocka čokolády vám poskytne dosť energie ne vytrvalostný šport, učenie či iné náročnejšie aktivity
-čokoláda s viac ako 80% kakaa znižuje riziko rakoviny kože a oddaľuje jej starnutie
-čokoláda obsahuje aj takzvané antokyány, rastlinné chemikálie, ktoré obmedzujú nepriaznivé účinky voľných radikálov vznikajúcich ako odpoveď na fajčenie a konzumáciu alkoholu alebo infekcie
-antioxidačné účinky kakaového prášku sú vyššie ako u niektorých druhov ovocia
-Profesor Roger Corder z londýnskej nemocnice Bart požiadal v minulosti o povolenie predpísať 40-tim pacientom s kardiovaskulárnymi ťažkosťami konzumáciu štyroch malých čokolád s 85% kakaa denne

Ako rozpoznáte pravú čokoládu?
-Kým lacné náhrady čokolády majú pri lámaní tupý zvuk, pravá čokoláda sa láme ostrejšie.
-Pravá čokoláda sa nemrví.
-Pravá čokoláda ma hladký povrch.
-Pravá čokoláda vonia.
-Po konzumácii pravej čokolády zostáva jej chuť dlhšie v ústach.
-Pravá mliečna čokoláda je vždy svetlohnedá, horká červenohnedá, tmavohnedá až čierna.
-Pravá čokoláda neobsahuje kakaový prášok ani rastlinné tuky. Väčšina takýchto výrobkov je označená ako pochúťka, poleva či cukrovinka a nepatrí medzi kvalitné čokolády.

?
Komentáre (0)
    Nebol pridaný žiadny komentár.
Pridať komentár
Prihláste sa a pridajte komentár.