Vitajte Neregistrovaný užívateľ na stránkach GastroSlovník.sk Dvojica #5
 
Dnes je Nedeľa, 25 Jún 2017 · Dvojica #5
Zdravá výživa

Pozor na chýbajúci jód! Doplňte ho Vincentkou…


Autor článku

Meno: GastroSlovnik

Pridané: 20 Apr. 2016

Počet videní: 718x

Ďalšie články užívateľa
Galéria obrázkov

Viac obrázkov
Pozor na chýbajúci jód! Doplňte ho Vincentkou…

Zdravie je to najcennejšie, čo v živote máme. Budúce mamičky by počas tehotenstva mali dbať na pravidelný prísun jódu. Jeho nedostatok môže negatívne ovplyvniť ženu samotnú, no hlavne plod, ktorý v sebe nosí. Problematika chýbajúceho jódu sa však týka každého z nás. Veľmi nízka hladina bola totiž zistená u ľudí, ktorí trpia rakovinou a u žien s rakovinou prsníka sa tento prvok takmer nevyskytoval. Na Slovensku pritom máme jódom bohatú minerálnu vodu Vincentku, ktorá k nám prišla z českých Luhačovíc, kúpeľného mestečka na juhovýchode Moravy. Vincentka obsahuje toľko jódu, koľko v sebe nemajú dokonca ani morské ryby. Preto postačí len jeden dúšok denne a o potrebné množstvo je postarané.

Čo je jód a aké sú jeho dobré vlastnosti?
Jód je stopový prvok, ktorý je nevyhnutný pre správny vývoj ľudského organizmu. Je súčasťou hormónov vylučovaných štítnou žľazou, ktoré ovplyvňujú predovšetkým vývoj pohybovej sústavy a mozgu v raných fázach vývoja.

Čo spôsobuje nedostatok jódu?
U nenarodených detí môže jeho absencia viesť k poruchám rastu či psychiky (poškodenie inteligenčného vývoja dieťaťa). U dospelých dochádza k poruchám funkcie štítnej žľazy, čo má neblahý vplyv na celý organizmus. Štítna žľaza sa môže zväčšovať (dochádza k tzv. strume). Nedostatok jódu spôsobuje únavu, spomalenie organizmu, poruchy sústredenia, spomalenosť reflexov, pocit chladu v končatinách, suchú pokožku, zápchu a ďalšie. U žien môže dôjsť k predĺženiu menštruačného cyklu a rovnako je možnou príčinou častejšieho výskytu nádorov v prsníkoch, problémov s otehotnením alebo dokonca dôsledkom neplodnosti, ako u žien, tak i u mužov.

Kde sa jód objavuje?
Hlavným zdrojom jódu sú potraviny. Pričom platí, že čím viac jódu sa nachádza v pôde, tým viac ho je v potravinách. Najbohatšie pôdy na jód nájdeme v prímorských krajinách. Slovensko, ako vnútrozemský štát, má výrazne menej jódu nielen v pôde ale i vo vode. Preto potraviny vyprodukované u nás obsahujú len málo jódu.

Môžeme si ale pomáhať pravidelnou konzumáciou niektorých výrobkov:

Morské ryby – aby sme dosiahli požadované množstvo jódu, mali by sme jesť morské ryby (losos, tuniak, treska, filé, makrela, sardinky…) minimálne 2x týždenne. Avšak, len ťažko dokážeme určiť, koľko jódu ktorá ryba obsahuje. Veľmi záleží, či pochádza z voľného lovu alebo z umelých chovov, o aký druh ryby ide a z akých vôd pochádza. V mrazených rybách, ktoré sú u nás dostupnejšie, je navyše jód v zanedbateľnom množstve. Pravidelná konzumácia čerstvých rýb je okrem dostupnosti tiež bohužiaľ finančne dosť náročná.
Soľ s jódom – keď už soliť, tak s jódovou soľou. No netreba to preháňať – veľa soli zaťažuje ľudský organizmus sodíkom. Deťom do jedného roka pokrmy nesolíme vôbec.

Minerálne vody (Vincentka) – dostupný a výborný zdroj prírodného jódu. Pre udržanie odporúčaného denného množstva jódu stačí len dúšok denne. Pokiaľ si teda občas dáte Vincentku, máte o hladinu jódu postarané.
Ovocie/zelenina/bylinky – jód nájdete tiež v cesnaku, cibuli, bazalke, višniach, malinách, citrónoch, ríbezli alebo paradajkách.
Pre deti existujú výrobky obohatené jódom – napr. detské ovocné výživy. Jód zvykne byť pridávaný aj do dojčenského náhradného mlieka, pre deti ktoré nemôžu byť dojčené. Je ale otázkou, v akom množstve a ako je to uvedené na obale.

Potraviny s najväčším množstvom jódu:
1. Vincentka 659 µg/100g
2. Morské ryby 20 – 200 µg/100g
3. Chlieb 31 µg/100g
4. Mlieko plnotučné 5 – 19 µg/100g
5. Vajce 18 µg/100g
6. Hanácka kyselka 16 µg/100g

Denná dávka v mikrogramoch:
Dojčence: 110 – 130 mcg
Deti do 8 rokov: 90 mcg
Deti do 13 rokov: 120 mcg
Dospievajúci a dospelí: 150 mcg
Tehotné ženy: 220 mcg
Dojčiace matky: 290 mcg

Jód je pre telo nevyhnutný, no treba pamätať aj na to, že jeho nadbytok nám neprospieva. Preto opatrne s potravinovými doplnkami, minerálnymi a multivitamínovými prípravkami. Jednoducho, všetko s mierou!

*Zdroje:
Vincentka, Wikipedia, štúdia Oregonskej štátnej univerzity
Centrálny informačný portál

Komentáre (0)
    Nebol pridaný žiadny komentár.
Pridať komentár
Prihláste sa a pridajte komentár.