Vitajte Neregistrovaný užívateľ na stránkach GastroSlovník.sk Dvojica #3
 
Dnes je Utorok, 22 Aug. 2017 · Dvojica #3
ManažmentManuály

Štandard obsluhy - Krok 1. Pozdravenie, úsmev a usadenie hosťa


Autor článku

Meno: GastroSlovnik

Pridané: 25 Máj 2015

Počet videní: 1346x

Ďalšie články užívateľa
Štandard obsluhy - Krok 1. Pozdravenie, úsmev a usadenie hosťa

Každý jeden hosť, ktorý vkročí do vašej reštaurácie, by mal byť adekvátne a včas pozdravený. Dôležitý je očný kontakt a úsmev.

Na Slovensku nie je zvykom hostí usádzať, deje sa tak len v prípade lepších alebo drahších reštaurácii. Výhodou usádzania avšak je, že ich posadíte na miesto, ktoré vyhovuje vám – najmä ak máte reštauráciu rozdelenú do sekcií – sekcia každého čašníka tak bude narovnako obsadená a pracovná sila bude vyvážená. Každý nový hosť by mal byť „povšimnutý“ maximálne do 5 sekúnd (v niektorých príručkách zahraničných reštaurácii uvádzajú dokonca 2 sekundy!). V reštauráciách, v ktorých sa usádza, sa totiž môže stať, že nevšimnutý návštevník jednoducho odíde. Vy stratíte klienta, objednávku a tržbu. Predstavte si, že vám denne odíde päť takýchto hostí…

Usadenie hostí je vo veľkej časti prípadov úlohou buď hostesky (či akejsi recepčnej) alebo manažéra smeny. Pozdrav, úsmev a očný kontakt platí pre všetkých zamestnancov, ktorí sú na rajóne – od čašníkov, cez tzv. food-runnerov (pomocných čašníkov, ktorí roznášajú jedlo a pomáhajú čašníkom), až po barmanov. Mnohé reštaurácie nemajú hostesky, vtedy usádzajú čašníci.

Prvý dojem je veľmi dôležitý. V prípade pravidelných hostí nezabúdajte na osobný prístup. Použite priezvisko daného hosťa a spýtajte sa, ako sa má. Okrem očného kontaktu a úsmevu, dbajte aj o postoj a reč tela. Nehrbte sa, nekrížte nohy alebo ruky pred seba, stojte rovno s rukami pozdĺž tela.

Rezervácie
Ak vaša reštaurácia prijíma rezervácie, nezabudnite sa po pozdravení spýtať, či má hosť rezervovaný stôl. Potrebujete zistiť návštevníkovo meno, presný čas rezervácie a počet hostí. V prípade, že hosť prišiel o niečo skôr, ako bolo dohodnuté a rezervovaný stôl nie je pripravený, slušne ho o tejto skutočnosti informujte. Spýtajte sa, či by chcel počkať na bare a dať si zatiaľ nejaký drink – najlepšie aperitív. Ak hosť nemá vopred nijakú rezerváciu a reštaurácia je plná, poviete: „Veľmi nás to mrzí, ale momentálne máme všetky miesta rezervované.“ Možnosťou je vypýtať si hosťovo meno a telefónne číslo a napísať ho na tzv. čakaciu listinu. Keď sa uvoľní miesto, ktoré nie je určené pre ďalšiu rezerváciu, môžete hosťovi zavolať a informovať ho o voľnom stole.

Určite si svoj systém rezervácii, zaznamenávajte ich čitateľne a prehľadne. Keď máte veľký počet rezervácii, vopred urobte výber vhodných stolov. Najmä ak v daný deň hostíte niekoľko väčších skupín. O rezerváciách by mali byť informovaní nielen čašníci, ktorí majú danú sekciu, ale všetci, aby neusadili ľudí na zlé miesto.

Šatňa a usádzanie
V prípade lepšej reštaurácie je potrebné sa hostí spýtať, či chcú odložiť kabáty. Čašník, alebo pomocný čašník či hosteska, pomôže s kabátmi a odnesie ich do šatne. Hostí usádzajte len k už pripravenému stolu. Stačí ich poprosiť o chvíľku strpenia a dať stôl do poriadku. V nijakom prípade neusádzajte hostí za špinavý stôl! Pokiaľ je stôl čistý a utretý, avšak chýba na ňom príbor, hostí môžete usadiť. Stôl prestriete hneď po usadení alebo po urobení objednávky. Nezabudnite rozprestrieť obrúsok a položiť ho na kolená hosťa z jeho ľavej strany, dbajúc o to, aby ste sa neotočili hosťovi chrbtom ani nenarušili jeho osobný priestor. Hosťom prípadne pomáhajte aj so stoličkami – najmä ženám a starším ľuďom.

Krok 1. v bodoch:
1, očný kontakt
2, pozdrav
3, overiť si rezervácie
4, overiť si počet ľudí
5, nájsť vhodný voľný stôl
6, spýtať sa na kabáty a použitie šatne
6, zobrať potrebný počet jedálnych lístkov
7, poprosiť hostí, aby vás nasledovali
8, doviesť hostí k stolu
9, pomôcť so stoličkami
10, prezentovať a podať hosťom otvorené jedálne lístky
11, rozprestrieť obrúsky na kolená hostí

Komentáre (0)
    Nebol pridaný žiadny komentár.
Pridať komentár
Prihláste sa a pridajte komentár.