Vitajte Neregistrovaný užívateľ na stránkach GastroSlovník.sk Dvojica #3
 
Dnes je Utorok, 22 Aug. 2017 · Dvojica #3
ManažmentManuály

Štandard obsluhy - Krok 3. Objednanie nápojov


Autor článku

Meno: GastroSlovnik

Pridané: 24 Aug. 2015

Počet videní: 910x

Ďalšie články užívateľa
Štandard obsluhy - Krok 3. Objednanie nápojov

Medzi odovzdaním nápojových lístkov a objednávky nápojov by mal byť zanechaný adekvátny čas, aby si hosť mohol vybrať. Najčastejšími chybami je prísť k stolu príliš skoro. Najmä v reštauráciách, kde sa hostia neusádzajú a kde je menu na stole, k vám dorazí čašníčka ešte skôr, ako si stačíte sadnúť a vyzliecť bundu. Najčastejšou odpoveďou je: „Ešte sme si nevybrali.“ Zákazníci zväčša potrebujú čas, aby si preštudovali menu a zároveň sa cítia nepríjemne, ak servis netrpezlivo očakáva ich objednávku. Pochopte ich – budú za jedlo platiť vlastnými peniazmi, chcú si čas v reštaurácii vychutnať. Druhou chybou je nechať hosťovi až príliš dlhý čas na rozhodnutie, po prípade na neho zabudnúť alebo ho v závale zhonu a práce ignorovať. Malou radou môže byť fakt, že hosť si dokáže vybrať svoj nápoj zhruba za minútu.

APERITÍV
Pristúpte k stolu sebavedomo a s úsmevom na tvári – nezabudnite na očný kontakt – ním určujete aj poradie hosťov – objedná si ten človek, na ktorého sa práve pozeráte. Vyhnete sa zbytočnému chaosu. Začnite s deťmi, pokračujte s dámami, pánmi a v poslednom rade s hostiteľom (ak je určený). V prípade lepšej reštaurácie ponúknite hosťom aperitív – šampanské, aperol, čokoľvek podľa ponuky podniku. Buďte pripravení na akékoľvek otázky – musíte ovládať všetky druhy nielen aperitívov ale nápojov celkovo – od jednotlivých druhov piva až po minerálku. Keď si hosť objedná napríklad gin a vy máte 5 rozličných druhov – oboznámte ho. Vyhnite sa častej chybe – naliať, čo vám ako prvé príde pod ruku. Vyhnete sa nespokojnosti a možným sťažnostiam na strane hosťa. Pokiaľ si hostia vyberú víno, spýtajte sa, či si želajú pohárik alebo celú fľašu. Ak máte svojho reštauračného sommeliera, ktorý medzičasom neponúkol vínnu kartu, spýtajte sa hostí, či s určitosťou vedia, ktoré víno si chcú objednať, alebo máte zavolať sommeliera. Ak povedia nie, nezabudnite sommeliera informovať, aby zbytočne nekládol stolu tú istú otázku.

VODA
Skúste uhádnuť, čo prekáža turistom okrem nepríjemnej a pomalej obsluhy v slovenských podnikoch? Voda, za ktorú sa platí a ktorá nie je ponúknutá automaticky. Na Slovensku bohužiaľ nie je zvykom ponúkať hosťom vodu, čo je absolútnym štandardom v ostatných krajinách. Navyše, keď si ju zákazník vyžiada, personál zväčša prinesie neperlivú minerálku vo fľaške. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako super finta na zarobenie ďalších eur. Avšak zákazník sa cíti byť oklamaný. Keď u vás minie 30 eur na večeru, rád by dostal aj niečo zadarmo –napríklad obyčajný pohár vody. Na konci nápojovej objednávky sa preto spýtajte : „Želáte si pohár/karafu vody alebo minerálku? S ľadom lebo bez ľadu?“ Ak si hostia vyžiadajú čistú vodu ako ich jediný nápoj, rešpektujte to.

CHUŤOVKY
Nie je to výsadou všetkých kvalitných reštaurácii, ale počas objednávky nápojov sa môžete hostí spýtať, či sa dajú niečo malé na zahryznutie – olivy alebo oriešky. Pozor, nejde o predjedlá, ale akési malé chuťovky. Niektoré podniky automaticky prinesú chlieb s olivovým olejom a parmezánom. Chuťovky sú veľmi obľúbené v Anglicku alebo Španielsku. Mali by byť na stôl prinesené spolu s nápojmi alebo hneď, ako je to možné.
Nezabudnite si zopakovať objednávku všetkých nápojov. Potom môžete poslať objednávku cez elektronický systém na bar. Dávajte veľký pozor na správne zadanie čísla stola a správny výber nápojov. Pokojne si ich prejdite viackrát. Ak si nie ste s niečím istým, je lepšie prísť za zákazníkom teraz, ako mu priniesť zlý drink. Nebude to len faux-paus, ale môže sa to dotknúť aj rozpočtu reštaurácie a nervov barmanov či manažérov.

SERVÍROVANIE NÁPOJOV
Jedným okom neustále sledujte bar a keď sú vaše nápoje hotové, skontrolujte či sedia s vašou objednávkou a hlavne či sú pripravené poriadne – v mojite nechýba mäta, šampanské je v správnom pohári alebo vo vode nechýba objednaný ľad. Ak nemáte čas, poproste voľného kolegu – všetko je to o správnom načasovaní a spolupráci. Nápoje servírujte svojim zákazníkom z pravej strany – v pravej ruke podnos, ľavou rukou servírujete drink. Nepokladajte si podnos na zákazníkov stôl – pôsobí to nielen neprofesionálne, ale hlavne neokrôchane a trochu drzo (nepíšeme o servise v dedinských krčmách…). V najhoršom prípade, keď máte pocit, že sa vám podnos kĺže, alebo sa necítite komfortne, položte ho na najbližší voľný stôl alebo poproste o pomoc kolegu.

Vždy začnite s malými deťmi – veľakrát vám to dokonca pomôže vyhnúť sa plaču a kriku ? Pokračujte ženami a staršími ľuďmi, až napokon pánmi. Ak má skupinka hostí určeného hostiteľa (ten, ktorý stôl zarezervoval a vedie celú partiu ľudí), začnite servírovať nápoje hosťovi po hostiteľovom pravom boku a pokračujte v smere hodinových ručičiek – od najstarších dám po najmladšie, od najstarších pánov po najmladších. Zjednodušene: drink dostane ako prvá najstaršia dáma po pravej strane od hostiteľa.

Všetky nápoje servírujte po pravici hosťa a pokladajte ich po pravej strane hosťa. Ak servírujete kávu, lyžička by mala ukazovať 4:20 hodín.

Krok „Objednanie nápojov“ v bodoch:
1, prísť k stolu v pravý čas
2, urobiť objednávku aperitívov
3, urobiť objednávku nealkoholických a ostatných drinkov
4, ponúknuť hosťom vodu
4, ponúknutie chuťoviek
5, zopakovanie celej objednávky
6, poslanie správnej objednávky cez elektronický systém na bar
7, skontrolovanie hotových nápojov na bare
8, servírovanie nápojov správnemu stolu

Komentáre (0)
    Nebol pridaný žiadny komentár.
Pridať komentár
Prihláste sa a pridajte komentár.