Vitajte Neregistrovaný užívateľ na stránkach GastroSlovník.sk Dvojica #3
 
Dnes je Sobota, 21 Okt. 2017 · Dvojica #3
ManažmentManuály

Štandard obsluhy - Krok 4. Objednávka jedla


Autor článku

Meno: GastroSlovnik

Pridané: 24 Aug. 2015

Počet videní: 1360x

Ďalšie články užívateľa
Štandard obsluhy - Krok 4. Objednávka jedla

Jedlo objednávate v ten istý čas, ako prinesiete nápoje. Ak príprava nápojov trvá príliš dlho, pretože si hostia objednali teplé nápoje alebo komplikovanejšie kokteily, sledujte ich. Vďaka reči tela ako je netrpezlivé obzeranie sa navôkol a poklepkávanie prstami, alebo zatvorenému jedálnemu lístku zistíte, či sú pripravení si objednať svoje jedlo. Vtedy prikročte k stolu, opäť s úsmevom a pripraveným zápisníkom. Ak si objednali nápoje, ktoré sú rýchle na prípravu, stačí urobiť objednávku jedla po servírovaní nápojov. Nezabudnite medzičasom skontrolovať, či boli dodané chuťovky. Ak nie, musia byť na stôl servírované hneď po objednávke predjedál a hlavných chodov. Mnohé reštaurácie robia častú chybu, že sa spoliehajú na pamäť čašníka – dokonca ho nútia nepoužívať zápisník. Dobrý čašník nie je vždy ten, ktorý si zapamätá toho veľa, dobrý čašník je ten, ktorý si všetko riadne zaznačí a poskytne dokonalý servis.

Po naservírovaní objednaných nápojov sa slušne spýtajte, či sú hostia pripravení objednať si svoje jedlo. Ak automaticky začnú s objednávaním hlavných jedál, môžete sa po spísaní objednávky uistiť, či nemajú chuť na predjedlo. Je dôležité si, ako obsluhujúci, korigovať smer objednávky. Ak si hostia skáču do reči alebo hovoria naraz, je to obyčajne preto, lebo čašník nezačal sám a neudržuje očný kontakt. Pasívne čaká, kto sa ozve. Hotovú objednávku ešte raz zopakujte, nielen vtedy, ak sedí za stolom viac ľudí alebo mali špeciálne požiadavky. Je určite lepšie stráviť dlhší čas s objednávkou ako objednať zlé jedlo. Objednávanie a servírovanie jedla počas obeda je obyčajne oveľa rýchlejšie ako počas večere.

Nedajte sa zaskočiť
Tak ako platí, že musíte poznať všetky nápoje v reštaurácii, znalosť jedálneho menu platí dvojnásobne. Mali by ste byť informovaný, ako dlho približne trvá pripraviť konkrétne jedlo vrátane súčasného stavu zaneprázdnenosti kuchyne. Takisto musíte vedieť každú ingredienciu všetkých jedál na jedálnom lístku. Chcete pôsobiť profesionálne a vyhnúť sa zbytočným nepríjemnostiam okolo alergií a „neobľúbených jedál.“ Ak máte za stolom mimoriadne alergického hosťa alebo hosťa s intoleranciou, je najlepšia sa poradiť s kuchárom. Ak neviete nájsť nijaké vhodné jedlo, môže kuchár navrhnúť hosťovi niečo špeciálne – tzv. improvizovaný recept. Získate si tým „problémového“ hosťa, ktorého údelom je jesť doma alebo vyhľadávať špecifické reštaurácie a vy môžete byť jednou z nich.

Predjedlá
Pokiaľ hosť začal hneď s hlavným jedlom, môžete mu ponúknuť predjedlá. Ak si hosť vybral hlavné jedlá, ktoré sú zložitejšie na prípravu a trvajú dlhšie, máte v rukáve dobrý argument – „Dáte si nejaké spoločné predjedlo, napríklad výber d salám, kým budete čakať na svoj steak?“ Nezabudnite hosťovi povedať presný alebo približný čas, ako dlho bude na svoj hlavný chod čakať. Ponúkanie predjedál je dôležité z hľadiska takzvaného upsellingu (z anglického upsell – predať navyše), – t.j. ponúknuť hosťovi službu alebo tovar navyše z hľadiska zvýšenia zisku. Slovenský trh nie je na túto taktiku ešte zvyknutý, ale zaručene funguje ?

Pri objednávaní jedál dávajte poriadny pozor – hostia môžu mať nezvyčajné požiadavky často si pýtajú ingrediencie navyše alebo naopak, chcú nejakú vynechať. Udržiavajte preto očný kontakt, sústreďte sa a zaznačte si úplne všetko – najmä to, o čom si myslíte, že si to zapamätáte. Nakoniec si celú objednávku prejdite s hosťami ešte raz. Dôkladne si označte predjedlá a hlavné jedlá – ľudia si niekedy dajú ako hlavné jedlo niekoľko predjedál, či dokonca naopak – prípadov, že si celý stôl objednal rebierka alebo cestoviny ako predjedlo je naozaj veľa.

Pri zadávaní objednávky do elektronického systému nezabudnite oddeliť predjedlá s hlavnými chodmi čiarou alebo čímkoľvek, čo je na to vo vašom systéme určené. Objednávku jedál si skontrolujte mimoriadne starostlivo – pokiaľ nechcete sklamať svojich hostí, nahnevať kuchárov a pripraviť vašu reštauráciu o peniaze. Ak ste objednávku zadali správne, kuchyňa najskôr pripraví predjedlá a s hlavnými chodmi počká, až kým im cez elektronický systém nepošlete správu, prípadne im nepoviete osobne. Dávajte si opäť raz pozor na správne načasovanie – neposielajte správu o hlavných chodoch príliš skoro ani príliš neskoro. V prvom prípade sa jedlo z kuchyne môže dostať na stôl, keď majú hostia na stole taniere a príbor z predjedla, v druhom prípade môžu hostia čakať aj o niekoľko minút viac, čo nepridáva na vašej aj reštauračnej reputácii.

Komentáre (0)
    Nebol pridaný žiadny komentár.
Pridať komentár
Prihláste sa a pridajte komentár.